Dzień Jungowski
Carl Gustav Jung – myśliciel i wizjoner
Zapraszamy na Dzień Jungowski z okazji 50-lecia śmierci C.G. Junga (1875–1961).
6 czerwca, poniedziałek, g. 17.00, Laboratorium Dramatu, ul. Olesińska 21, Warszawa. Wstęp wolny!
17.00 Otwarcie – Zenon Waldemar Dudek
17.10 Pedagogika i indywiduacja – dr Tomasz Olchanowski (wykład)
18.15 Fenomen Junga i inspiracje jungowskie – aktorska prezentacja wypowiedzi o ideach Junga.
Wykonanie – Anna Gajewska i Mariusz Benoit.
Wybór tekstów – prof. dr hab. Czesław Dziekanowski, Zenon Waldemar Dudek
19.30 Doświadczenie kryzysu okiem filozofa kultury – prof. dr Zofia Rosińska (wykład w ramach dorocznego cyklu „Psychologia fatum”)
Materiały konferencyjne – program, streszczenia wykładów, fragmenty tekstów – link.
Pedagogika i indywiduacja
Tomasz Olchanowski
Celem wykładu jest przedstawienie Junga jako pedagoga-wizjonera, który dokonuje swoistej rewolucji, rozpatrując związki między wychowawcą i wychowankiem w kontekście nieświadomego tła. Wychowują nie tyle metody i sposoby wprowadzane w sposób świadomy, lecz to, czym wychowawcy i rodzice żyją. Nie tyle oddziaływa terapeutycznie praktyka pedagogiczna czy psychologiczna, lecz osobowość terapeuty (wychowawcy), nie tyle głoszona prawda, lecz to, czy tę prawdę wychowujący realizuje we własnym życiu.
Wśród rozpatrywanych zagadnień znajdą się: idea samowychowania a proces indywiduacji; indywiduacja a pułapki ideologizacji; indywiduacja i paradoks: im życie człowieka jest bardziej kształtowane przez sztywne normy moralne, tym bardziej niemoralna staje się indywidualność. Czy można polegać na własnym doświadczeniu; doświadczenie wewnętrzne a kulturowe uwarunkowania?
Zofia Rosińska
Główną tezą wykładu jest przekonanie, że w kulturze europejskiej – bo tylko o niej będę mówiła – ślady doświadczenia kryzysu spotykamy w jej najstarszych źródłach i obserwujemy je również współcześnie. Kryzys obejmuje przede wszystkim sferę aksjologii i wolności człowieka. Doświadczany jest w obszarze antropologii (relacji międzyludzkich, poczucia tożsamości) i w obszarze metafizyki ( relacji do transcendencji). Pozwala to sądzić, że kryzys w kulturze europejskiej jest obecny stale, choć w sposób cykliczny.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!