MAŁE I WIELKIE INICJACJE
3 marca 2012 (sobota)
Biblioteka Narodowa, Warszawa
Zobacz także:
Ilość miejsc ograniczona.
Materiały konferencyjne w pdf – link.
Przydatne informacje (rejestracja, dojazd) – link.
Filmowa zapowiedź – link.
Na miejscu znajdować się będzie stoisko wydawnicze z bogatą ofertą naszych tytułów, przedstawionych w księgarni internetowej.
Płatność wyłącznie gotówką, w bliskiej okolicy Biblioteki Narodowej znajdują się bankomaty.
Program
10.00–10.15 Inauguracja Forum: Małe i wielkie inicjacje na drodze bohatera – Zenon Waldemar Dudek, red. nacz. ALBO albo. Problemy psychologii i kultury
(wprowadzenie)
Sesja I
10.15–10.45 Inicjacje Tragicznego Romantyka. Enneagram i kultura alternatywna – Wojciech Jóźwiak
(streszczenie)
10.45–11.15 Twórcze szaleństwo geniuszy – dr Jacek Sieradzan
(streszczenie)
11.15–11.30 Dyskusja
Sesja II
11.50–12.20 „Odlatujący Łabędź” – ostatni etap inicjacji? – Jerzy Prokopiuk (streszczenie)
12.20–12.50 Najnowsze trendy współczesnej brazylijskiej religijności –
Renata Siuda‑Ambroziak
(streszczenie)
12.50–13.05 Dyskusja
Sesja III
14.00–14.30 Tazijja – wielkie szyickie misterium – prof. dr hab. Ewa Machut-Mendecka
(streszczenie)
14.30–15.00 Inicjacje w tradycji Zachodu: mroczne początki, rozkwit i upadek – dr Jerzy T. Bąbel
(streszczenie)
15.00–15.15 Dyskusja
Sesja IV
15.35–16.05 Triksterzy i heretycy – inicjacje w sztuce współczesnej –
dr Paweł Możdżyński
(streszczenie)
16.05–16.25 Hermes Hermafroditos. W poszukiwaniu archetypowego symbolu
homoerotyzmu – dr Paweł Fijałkowski (streszczenie)
Sesja V
16.45–17.15 Rodzina jako środowisko inicjacyjne. Problem Edypa
i wyzwanie Sfinksa – dr Tomasz Olchanowski (streszczenie)
17.15–18.00 Dyskusja i zakończenie
Konferencji towarzyszyć będzie wystawa zdjęć Tomasza Bohajedyna.
Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w programie.
Warunki uczestnictwa
- Prenumeratorzy ALBO albo 2009/2011, uczestnicy XVI Forum (2011), młodzież, studenci, emeryci, renciści: 140 zł (od 01.03.2012).
- Pozostałe osoby:
160 zł (od 01.03.2012).
W ramach opłaty uczestnicy otrzymują materiały konferencyjne oraz posiłek obiadowy.
Zgłoszenie uczestnictwa
W celu rejestracji na konferencję należy:
- wypełnić zgłoszenie online bądź tradycyjnie)
- dokonać wpłaty odpowiedniej kwoty na numer konta (do 29 lutego):
ENETEIA
ul. Zwierzyniecka 8A/21, 00-719 Warszawa
33 1240 1109 1111 0000 0515 7868
(z dopiskiem “XVII Forum”)
Wypełniony tradycyjnie formularz prosimy przesłać mailem, pocztą lub faxem na adres Redakcji.
Od 1 marca prosimy o wnoszenie opłaty bezpośrednio na konferencji.
W wypadku rezygnacji z uczestnictwa organizatorzy zwracają:
- do 31 stycznia – 100% wpłaty
- od 1 lutego – bez zwrotu
Kontakt
Wydawnictwo ENETEIA
ul. Zwierzyniecka 8A/21,
00-719 Warszawa
tel. (22) 840 84 60, 608 444 949, 784 367 882
e-mail: albo@eneteia.pl
Rejestracja i dojazd
Rejestracja uczestników odbywa się w sekretariacie, czynnym od godziny 9.00.
Prosimy w miarę możliwości o wcześniejsze przybycie na konferencję.
Dojazd (z okolic Dworca Centralnego):
– przystanek tramwajowy: „Dworzec Centralny” przy Al. Jana Pawła II (kierunek – Mokotów);
linie: 16, 17, 33; należy wysiąść na czwartym przystanku: „Biblioteka Narodowa”;
– przystanek autobusowy: „Dworzec Centralny” (kierunek – Mokotów); linie: 130 (przy ul. Chałubińskiego), 174 (przy Al. Jana Pawła II); należy wysiąść na trzecim przystanku: „Biblioteka Narodowa”;
– stacja metra: „Centrum” przy ul. Marszałkowskiej; należy wysiąść na stacji „Pole Mokotowskie”;
dojście 5 minut w stronę centrum Al. Niepodległości, budynek Biblioteki znajduje się po lewej stronie.
Rozkład jazdy: www.ztm.waw.pl
Opis tematyki
Temat XVII Forum streszcza 20 lat działalności „ALBO albo” i problemy podejmowane na poprzednich szesnastu dorocznych konferencjach.
Człowiek jest istotą kulturową i na ścieżce życia doświadcza małych i wielkich inicjacji. Doświadczanie ich jest przeżyciem granicznym, w którym miejsce starej struktury „ja” zajmuje nowa organizacja osobowości. Jung nazywa ten proces indywiduacją. To proces „kulturalizacji ego”, sięganie po wzorce zakorzenione w nieświadomości zbiorowej, dialog z symbolami i archetypami.
Przestrzenią inicjacji jest zarówno dzieciństwo, rodzina, grupa rówieśnicza, małżeństwo, lokalna społeczność, jak też różnego rodzaju ścieżki duchowe, religia, wspólnoty ideowe i aktywności, które wyprowadzają świadomość jednostki i grup społecznych z zastygłych szlaków marazmu, przeciętności, stereotypu.
Różne epoki i tradycje poszukiwały własnych dróg inicjacji, np. w sferze seksualnej, społecznej, religijnej. Orfizm, misteria eleuzyńskie, Dionizja, Epidauros, starożytny judaizm, druidyzm, nauki Jezusa i Buddy są wyrazem odwiecznych poszukiwań nowej struktury psychicznej i nowego doświadczenia, które pośrednio lub bezpośrednio odwołuje się do oswojenia lęku, cierpienia, bólu, samotności i konieczności śmierci.
Świadomość archetypowa, jaką uzyskuje człowiek w procesach inicjacyjnych, oraz doświadczenia graniczne, które stawiają wyzwanie starej strukturze świadomości, nie są czymś z góry przesądzonym. Wiele inicjacji dokonuje się spontanicznie na drogach i bezdrożach linii życia, często bez większego udziału świadomości, np. w snach. Zaskoczona świadomość i osobowość zamiast przemianie, ulega niekiedy destrukcji lub dryfuje w powolnej autodegradacji w narkotykowych uzależnieniach, społecznych paranojach, naiwnym sekciarstwie, psychozach indywidualnych i zbiorowych histeriach.
Jak współczesna cywilizacja radzi sobie z wyzwaniem, jakim jest konieczność inicjacji psychologicznej (świadomość), społecznej (role rodzinne i wspólnotowe) i kulturowej (reprezentacja świadomości symbolicznej, duchowej i religijnej)? W jakim kierunku zmierzają systemy inicjacyjne inspirowane Orientem, tradycją rdzennych Indian Ameryki Łacińskiej nowe objawienia inspirowane chrześcijaństwem? Czy obecny kryzys światowy obudzi ze snu zastygłą w konsumpcji i materializmie świadomość ludzi Zachodu? To tylko wybrane pytania, które powinny zachęcać do refleksji i dyskusji nad tematyką forum.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!