Rewolucja dzisiejsza
a prorocy angielskiej rewolucji
Henryk Kliszko
streszczenie wystąpienia na XV Forum Inspiracji Jungowskich „Punkty zwrotne”
Jako reakcja na tę rewolucję, w okresie restauracji monarchii po śmierci O. Cromwella, powstał ruch na rzecz światopoglądu naukowego (Royal Society) i upowszechniania obrazu mechanicznej, biernej, bezdusznej materii (I. Newton), niezdolnej do samoorganizacji, spontanicznej kreatywności, i dlatego poddanej arbitralnej, zewnętrznej, woli bezcielesnego Stwórcy, Czystego Autorytetu, który jest przeciwstawny i zwierzchni wobec poddanego mu irracjonalnego i biernego świata materialnego. Nauka miała stać się opoką etyki przeciwnej anarchii i chaosowi rewolucji. Tak rozumiana nauka stała się „świecką religią” fali krwawych reżimów „drugiej rewolucji” (wielki terror, wojny napoleońskie, dwie wojny światowe). Po szeregu „chrześcijańskich-posoborowych”, pokojowych rewolucji demokratycznych o światowym zasięgu, którego finałem była „Solidarność” (S. Huntington) i zjednoczeniu Europy, pojawia się znowu idea rządu światowego (B. Malinowski) i zjednoczenia ludzkości poprzez współpracę wyznań (A. Toynbee), a obok niej odradza się idea boskiej, ożywionej, samoorganizującej się materii, oraz boskości wcielonej w każdym człowieku: „wszyscy jesteśmy Chrystusami”. A zatem jest to punkt zwrotny, „trzecia rewolucja”, oraz powrót do „pierwszej rewolucji”.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!